Tomb Raider PL
Oficjalny polski serwis o grach marki Tomb Raider oraz Lara Croft
 

  Tomb Raider 1

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Starring of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Adventures of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  The Last Revelation

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Chronicles

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Angel of Darkness

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Legend

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

  Underworld

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Tomb Raider 9

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Rise of the Tomb Raider

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  The Guardian of Light

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

  The Temple of Osiris

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Anniversary

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Lara Croft GO

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamics

Ocena:

 

  Adventures of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  The Last Revelation

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  Tomb Raider PL    Rise of the Tomb Raider

 

 

 

 

 

 

 

  Rise of the Tomb Raider - Recenzja


 

 

"Co sprawia, że chcemy przekraczać granice ludzkiego poznania? Zapuszczać się w nieznane... Jako dzieci kwestionujemy otaczający świat, uczymy się, jednak stopniowo zatracamy umiejętność dziwienia się, lecz nie wszyscy. Są odkrywcy, poszukiwacze prawdy... To właśnie ci pionierzy, kształtują przyszłość całej ludzkości..." Tymi słowami chciałbym zaprezentować Wam jedną z lepszych a kto wie czy nie najlepszą część Tomb Raidera. Lara Croft główna bohaterka gry zabiera nas tym razem na mroźną Syberię, gdzie tak jak niegdyś jej nieżyjący już ojciec będzie poszukiwać prawdy... prawdy o nieśmiertelności."

 

 

 

 

 

 

Duchy przeszłości

 

 

 

Rise of the Tomb Raider jest kolejną superprodukcją studia Crystal Dynamics i zarazem kontynuacją przygody rozpoczętej w Tomb Raider 9. Akcja gry rozgrywa się kilka miesięcy po wydarzeniach z poprzedniej odsłony, gdy Lara po powrocie do domu i pogodzeniu się ze stratą przyjaciół natrafia na ślad legendarnego źródła wiecznego życia. Jej odkrycie ściśle wiąże się z badaniami jej nieżyjącego już ojca - lorda Richarda oraz tajemniczej sekty "Trójca". Idąc odkrytym tropem wkrótce młoda kobieta dociera do Syrii, skąd następnie dzięki znalezionym wskazówkom trafia na Syberię. Tam poszukiwać będzie mitycznego miasta Kitież i tego co ukrywa. Wraz z Larą wyruszy jej przyjaciel Jonah.

 

 

 

 

 

 

Istota poznania

 

 

 

W trakcie wędrówki bohaterka będzie poznawać nieznany jej teren, badać tamtejsze środowisko, prastare ruiny i liczne post radzieckie kompleksy. Wszystko co odkryje powoli naprowadzi ją do upragnionego celu jej ekspedycji. W trakcie swojej wędrówki natknie się na wielu przeciwników tajemniczej sekty oraz na kilka postaci neutralnych, z którymi zawierać będzie sojusze i wykonywać dla nich misje. Osobami wartymi wspomnienia jest z pewnością przywódca klanu tubylców Jackob oraz jego odważna córka Sophia. Relacje między nimi a Larą będą emocjonujące i ściśle powiązane z tym czego szuka.

 

 

 

 

 

 

Nowa Lara

 

 

 

Croft choć znacznie pewniejsza siebie nadal wiele jeszcze będzie musiała się nauczyć, nie tylko w dziedzinie archeologii, ale i odporności psychicznej. Przez większą część gry będziemy widzieć w niej osobę pełną obaw i wątpliwości. Choć z czasem to się zmieni nie będzie jeszcze tą Larą, którą pamiętamy z pierwszych ośmiu części. Wielokrotnie zobaczymy w jej oczach strach i wyrazy silnych emocji. W sumie niezwykle przypadło mi to do gustu, bo w końcu postanowiono zrobić z niej normalną osobę a nie bezuczuciową maszynę do zabijania. Przed premierą często zastanawiałem się też, co będzie potrafić miss Croft i wszystkie moje domysły były niczym w porównaniu z tym co zobaczyłem. Lara nie dość, że świetnie walczy to jeszcze potrafi nadzwyczaj sprawnie się poruszać, pływać, skakać po drzewach czy wspinać się w zadziwiający sposób po pułkach skalnych za pomocą czekanów i specjalnych strzał. Polowanie na dziką zwierzynę również nie jest jej obce więc wiążące się z tym skradanie się, czy tropienie to dla niej pestka. To co warto odnotować jeszcze to, to że potrafi autonomicznie dostosować się do panującej w danej chwili sytuacji i robi to w niezwykle skuteczny sposób.

 

 

 

 

 

 

Broń i sprzęt

 

 

 

W kwestii ekwipunku sporo się zmieniło bo oprócz nowych broni, które da się ulepszać, mamy możliwość zmiany amunicji, jest też opcja zmiany strojów czy wytwarzania przedmiotów z pozyskanych surowców. Surowce zdobywamy ze zwierząt, roślin, skał lub z pozostawionych przez ludzi rzeczy. Wszelkie modyfikacje dokonuje się tak jak we wcześniejszej części w obozowiskach za wyjątkiem bomb i pułapek, te tworzyć można w dowolnym miejscu, wystarcz posiadać przy sobie niezbędne składniki. Usprawniono także przedmioty nie związane z walką. Od teraz Lara używa dwóch czekanów do wspinaczki, gdzie jeden z nich dodatkowo po połączeniu z linką może pełnić rolę linki ratowniczej. To oczywiście nie wszystko. W grze pojawiła się także znana z Tomb Raider 9 ręczna wyciągarka przyspieszająca wspinanie się po linie oraz specjalne strzały wspinaczkowe, po których można przechodzić, gdy wbijemy je w ścianę.

 

 

 

 

 

 

Teren i grobowce

 

 

 

Studio Crystal Dynamics przed premierą gry obiecało nam większe lokacje i lepsze grobowce, których nie ukończymy w 2-3 minuty. Słowa jak najbardziej dotrzymali i zaoferowali bogaty świat pełen wielu wspaniałych plenerów i miejsc do odkrycia z pokaźną liczbą przeszkód terenowych i skarbów. Lara będzie poruszać się po leśnych ścieżkach pełnych dzikich zwierząt, nurkować w mętnych wodach, wspinać się po górach czy też przedzierać przez zniszczone przez czas stare zabudowania. Eksploracja dostarcza niesamowitej frajdy i jest jednym z największych plusów tej produkcji. Nie zapomniano także o licznych zagadkach choć te jak wspominałem w zapowiedzi dalej będą opierać się jedynie na fizyce. Nie będzie jednak z pozoru tak łatwo i często ich rozwiązanie wymagać będzie odrobiny zastanowienia. To czego brakowało mi w poprzedniej części to pułapek, w tej odsłonie na szczęście już są i choć nie ma ich zbyt wiele uatrakcyjniają gameplay z czego niezmiernie się cieszę. W kilku miejscach natkniemy się więc na zapadnie, spadające kolce itd.

 

 

 

 

 

 

Tryb sieciowy

 

 

 

W grze tryb sieciowy przybrał nieco inną formę. Zamiast standardowego deathmatchu i tym podobnych, będziemy rywalizować z innymi graczami w kilku specjalnie przygotowanych trybach gry. W nich wykonując zadania i postawione cele zdobywać będziemy punkty, które po zsumowaniu trafią do ogólnodostępnego rankingu najlepszych graczy lub do rankingu dla znajomych ze Steama. Wszystkie zadania w tych trybach wykonujemy oczywiście solo. W trakcie rywalizacji będziemy musieli wykazać się umiejętnym opanowaniem gry, wolą walki o przetrwanie i sprawnym poruszaniu się po mapie. Urozmaiceniem tego wszystkiego będą specjalne karty ekspedycji, które zdobywa się w trakcie rozgrywki lub kupując za wirtualne lub prawdziwe pieniądze. Dzięki nim można ułatwiać lub utrudniać sobie rozgrywkę (co wpłynie na wynik końcowy) lub po prostu dla zabawy zmieniając np. bohaterce głowę na nieco większą. W grze z poziomu menu głównego dostępny jest także specjalny sklep, w którym zarządzamy zebranymi kartami. Wszystko opracowano solidnie i przemyślanie.

 

 

 

 

 

 

Po prostu pięknie!

 

 

 

Na koniec zostawiłem sobie kwestie czysto techniczne. Pod względem wizualnym gra wygląda ślicznie! Zasługą tego jest fakt, że gra powstała na nowym silniku i została świetnie przeportowana z konsol. Uniknięto nielubianego przez wszystkich pecetowców "krojenia grafiki" a co za tym idzie słabych tekstur czy małej ilości detali. Model głównej bohaterki, animacje postaci, lokacje i różnego rodzaju efekty świetlne wykonano z dużą dbałością i na najwyższym możliwym obecnie poziomie. W przypadku dźwięku też jest bardzo dobrze, choć mi osobiście podkłady skomponowane przez Tahouriego nie specjalnie przypadły do gustu. Jeśli natomiast chodzi o polski dubbing, tragedii nie ma, co również należy uznać za sukces. Podtrzymuje jednak moją opinię, że głos Karoliny Gorczycy nie specjalnie pasuje mi do Lary. Mimo wszystko widać, że lektorka spisała się na medal oddając serce i na pewno duży wysiłek by brzmieć naturalnie, za co należą się jej wielkie brawa. No i to właściwie wszystko. Grę polecam każdemu i gorąco zachęcam do zakupu, bo to nie dość, że najlepsza część serii to jeszcze mocny pretendent do gry 2016 roku.

 

 

  Informacje dodatkowe

Ocena: 9.8/10 

Tytuł: Rise of the Tomb Raider
Premiera: 28.01.2016
Produkcja: Crystal Dynamics
Wydawca: Squere Enix
Dystrybucja: Cenega Poland
Polska wersja: Dubbing i napisy
Klasyfikacja wiekowa: PEGI 18

Ciekawa fabuła i zróżnicowany świat gry
Nowy ekwipunek oraz stroje bohaterki
Wspaniała oprawa audio i wideo
Rozbudowane zagadki oparte o fizykę obiektów
System kart modyfikujący rozgrywkę
Kilka trybów gry usprawniających endgame
Rozbudowany system ulepszania przedmiotów

 

 

 

 

Tomb Raider PL © 2017

 

 

  Tomb Raider PL    Polecamy
Slider 
 

  Tomb Raider 1

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Starring of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Adventures of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  The Last Revelation

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Chronicles

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Angel of Darkness

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

 

  Legend

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

  Underworld

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Tomb Raider 9

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Rise of the Tomb Raider

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  The Guardian of Light

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

  The Temple of Osiris

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Anniversary

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamic

Ocena:

 

  Lara Croft GO

 

 

 

 

Produkcja:

Crystal Dynamics

Ocena:

 

  Adventures of LC

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  The Last Revelation

 

 

 

 

Produkcja:

Core Design

Ocena:

  Tomb Raider PL © 2012-2017
Lara Croft and Tomb Raider are trademarks or registered trademarks of Squere Enix ltd.